Facebook marketing tips voor een zakelijke Facebookpagina

Facebook marketing tips zakelijke Facebookpagina

Jij bent vast ook actief op Facebook. Hét middel bij uitstek om op de hoogte te blijven van alles wat jouw vrienden en familie bezighoudt. Wist je dat het ook heel interessant is om een zakelijke pagina aan te maken? Zo houd je privé en zakelijke berichten eenvoudig gescheiden. Laat je zien met welke projecten je bezig bent en kunnen opdrachtgevers er een positieve recensie achterlaten. Facebook marketing in optima forma!

Facebook marketing tips voor ZZP’ers

Maar hoe creëer jij nou een succesvolle zakelijke Facebookpagina? In het algemeen hangt het succes van jouw pagina af van hoe jij – als ZZP’er – jezelf profileert. Én wat je communiceert! In dit artikel delen we de belangrijkste Facebook marketing tips.

Facebook marketing tips zakelijke Facebookpagina voorbeeld

1. Plaats een professionele profielfoto

Het is een cliché, maar de allereerste indruk is heel bepalend. Dat is niet anders bij Facebook marketing voor ZZP’ers. Als jij jouw bedrijfsnaam gebruikt, dan kun je volstaan met de weergave van het logo. Of plaats een foto van het bedrijfspand. Werk je liever met jouw eigen naam? Dan is het raadzaam om een foto van jezelf te plaatsen. Zo ziet de doelgroep meteen met wie ze te maken hebben. Dat schept een band! Laat dan wel een professionele foto van jezelf maken.

2. Kies voor een allesomvattende omslagfoto

Met bovenstaande tip samenhangend doe je er goed aan om te kiezen voor een omslagfoto waaruit blijkt welke kwaliteiten jij als ZZP’er in huis hebt. Als jij van koken jouw beroep hebt gemaakt, dan gebruik je foto’s van gerechten, van jou aan het werk in de keuken en misschien wel een samen met een bekende kok. Een goed gekozen omslagfoto maakt in één oogopslag duidelijk waar jij voor staat. Dit vormt de basis van Facebook marketing.

3. Geef de juiste pagina informatie weer

In het kader van Facebook marketing is het heel belangrijk om een goede beschrijving te geven van jouw producten en/of diensten als ZZP’er. Dit kun je op jouw zakelijke Facebookpagina kwijt onder de noemer ‘info’. Het is de kunst om – op een originele manier – weer te geven wat je precies voor iemand kunt betekenen. Om het verhaal compleet te maken breng je een link aan van deze pagina naar jouw website.

 

Facebook marketing tips - Social media trainingen voor ZZP'ers

 

4. Vraag een unieke facebook URL aan

Facebook marketing valt en staat met gevonden worden. Als je bekend bent met de SEO basisbeginselen, dan weet je dat een goed gekozen URL heel bepalend is voor de vindbaarheid van jouw pagina of website. In principe krijgt elke Facebook gebruiker een automatisch gegenereerde domeinnaam toegewezen. Je doet er goed aan – zeker als ZZP’er – om een unieke URL aan te vragen bij Facebook. Hierin kun je bijvoorbeeld jouw bedrijfsnaam opnemen. Zo vergroot jij de vindbaarheid van jouw zakelijke Facebookpagina binnen de zoekmachines.

5. Durf te delen

Het kan even duren, maar het delen van kennis – én het aanreiken van oplossingen – levert jou als ZZP’er meer volgers op. Op hun beurt zullen zij de door jou verstrekte informatie delen met hun volgers. Om wat voorbeelden te noemen; benoem de meest actuele trends binnen jouw vakgebied, plaats een video van de making-off van een nieuw product of dienst en deel een verworven inzicht. Ook bij Facebook marketing draait het om ‘zien en gezien worden’! Zeg nu zelf, een pagina verrijkt met updates, foto’s en video’s is toch hartstikke leuk om te bekijken.

6. Maak werk van actieve volgers

Als jij in de veronderstelling was dat alle updates – die jij plaatst – automatisch worden verspreid door jouw volgers, dan moeten we je teleurstellen. Facebook hecht er veel waarde aan dat jouw volgers een actieve rol spelen op jouw pagina. Pas als duidelijk is dat zij oprecht geïnteresseerd zijn in jouw producten en/of diensten, dan worden berichten met deze volgers gedeeld. Hoe vul je dit aspect van Facebook marketing in? Allereerst zul je met enige regelmaat updates moeten plaatsen. Verder doe je er goed aan om interactie uit te lokken; stel je volgers vragen. Daag hen uit om een reactie op jouw pagina achter te laten.

 

Facebook marketing tips - Trainingen en cursussen voor ZZPers

 

7. Sleep recensies in de wacht

Hoe fijn is het als anderen verkondigen hoe goed jij bent in wat je doet! Als een ander dit onderschrijft, komt het veel betrouwbaarder over dan wanneer je zelf met superlatieven smijt. Om te beginnen zou je (oud-)collega’s, opdrachtgevers of een voormalig werkgever kunnen vragen om een recensie te schrijven. Geheel volgens de ongeschreven wetten van de Facebook marketing, doe je dat ook voor hen. Al is het maar dat jouw naam op hun site of pagina komt te staan! Hoe dan ook, recensies hebben een grote aantrekkingskracht op potentiële opdrachtgevers.

8. Promoot jouw zakelijke Facebook pagina

Als je bovengenoemde stappen hebt gezet – of structureel van invulling voorziet – dan heb jij jouw Facebook marketing prima op orde. De laatste stap betreft een check op de eigen communicatiemiddelen. Je kunt wel spreken van een gemiste kans als jij jouw pagina niet promoot op je website! Als je hier een ‘like’ button plaatst, dan kunnen de bezoekers van jouw site meteen de facebookpagina liken. Verder is het raadzaam om een verwijzing te maken in jouw e-mailhandtekening. En natuurlijk op jouw visitekaartje.

Vind je dit artikel nuttig? Dan vinden we het natuurlijk leuk als je onze Facebookpagina leuk vindt, door op de knop hieronder te klikken.

Wil je als ZZP’er het maximale uit social media halen? In onze productcategorie social media en online marketing hebben we handige en praktische producten op een rijtje gezet die jou daarbij kunnen helpen.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>