LinkedIn aanbevelingen; bevestig jouw vaardigheden!

LinkedIn aanbevelingen voor ZZP'ers

Linkedin aanbevelingen en onderschrijvingen van jouw vaardigheden zijn een bevestiging van jouw expertise.

Daarom is het verstandig om ervoor te zorgen dat jouw LinkedIn profiel vertrouwen uitstraalt doordat (oud)collega’s, zakenrelaties of klanten jouw specialiteit, eigenschappen en meerwaarde bevestigen in een aanbeveling of onderschrijving.

Zo vergroot je de kans dat een opdrachtgever jou uitkiest voor die nieuwe ZZP opdracht.

Linkedin aanbevelingen

Jouw LinkedIn profiel heb je als het goed is al zo volledig mogelijk ingevuld met een headline die opvalt, pakkende samenvatting, relevante werkervaring en overzicht van jouw genoten opleidingen. Hierdoor zien potentiële opdrachtgevers wie je bent, wat jouw specialiteit is en wat jou onderscheidt van de rest; jouw expertise. Alleen nu mis je nog een belangrijke onderdeel: aanbevelingen van (oud)collega’s, zakenrelaties of klanten.

Waarom zijn LinkedIn aanbevelingen belangrijk?

Je kan het vergelijken met het kopen van een product. Wanneer je een product koopt, bekijk je vaak de reviews van andere gebruikers om te zien wat hun ervaringen zijn; dus waarom zouden mensen dat niet doen als ze een ZZP’er willen inhuren. Binnen Linkedin is er de mogelijkheid om jouw connecties uit te nodigen om jouw werkervaring, specialiteit, kennis en meerwaarde aan te bevelen door het schrijven van een Linkedin aanbeveling. Aanbevelingen op LinkedIn kun je hierdoor vergelijken met een review.

Doordat (oud)collega’s, zakenrelaties of klanten jouw expertise bevestigen door het geven van een persoonlijke aanbeveling, vergroot je de geloofwaardigheid van jouw profiel beschrijving.

Dit wekt vertrouwen op bij potentiële opdrachtgevers, die jouw profiel aan het bestuderen zijn. Hierdoor vergroot je dus de kans dat jij benaderd wordt voor een ZZP opdracht.

Hoe vraag je om een aanbeveling?

Vraag een Linkedin contact (bijvoorbeeld je (oud)collega, zakenrelatie of klant waar je goed mee hebt samengewerkt om een aanbeveling te schrijven. Je kan ze het beste een persoonlijke uitnodiging sturen. Eventueel kun je zelf een tekst meezenden ter inspiratie voor die persoon. Vergeet uiteraard niet om te bedanken voor de aanbeveling.

Voor wat, hoort wat; dus je kan als wederdienst ook altijd een aanbeveling voor diegene schrijven. Dat zal hij of zij zeker waarderen.

Onderschrijven van vaardigheden

Naast aanbevelingen, biedt LinkedIn ook de mogelijkheid om jouw vaardigheden te laten onderschrijven. Dit houdt in dat jouw connecties kunnen aanvinden in welke vaardigheden jij uitblinkt. In het onderdeel ‘vaardigheden en onderschrijvingen’ kan je 50 vaardigheden of deskundigheden kiezen. Zorg er dus voor kan je jouw vaardigheden zo uitkiest dat ze de informatie op jouw LinkedIn profiel bevestigen en versterken.

Vervolgens kunnen anderen jouw vaardigheden en deskundigheid onderschrijven ‘endorsen’. Hierdoor zijn het eigenlijk simpele en snelle aanbevelingen; jouw expertise wordt benadrukt.

Hoe vraag je om een onderschrijving?

Je kunt jouw LinkedIn connecties gewoon vragen om jouw vaardigheden en deskundigheden te onderschrijven. Bovendien kun je ook de vaardigheden van jouw connecties onderschrijven; grote kans dat ze dit dan ook terug doen en je dus zelf ook onderschrijvingen terug krijgt.

Naast dat jouw LinkedIn profiel door aanbevelingen en onderschrijvingen van jouw vaardigheden vertrouwen uitstraalt, vergroot je ook de kans dat jouw profiel beter gevonden wordt wanneer een bedrijf op zoek is naar een ZZP’er met jouw expertise.

Meer opdrachten met personal branding

Personal branding is jezelf op een consistente wijze communiceren wie je bent, jouw expertise en meerwaarde. Zo weten potentiële opdrachtgevers direct waarvoor ze jou kunnen benaderen.

"Met personal branding word je vaker benaderd door opdrachtgevers, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt."

Personal branding; zelf doen

Wanneer je voor jezelf al helder hebt wat jouw meerwaarde is en wat jij voor anderen kan betekenen, dan kan je met onze personal branding tips waaronder het “Stappenplan personal branding voor ZZP’ers” een heel eind komen.

Een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Het eerste wat opdrachtgevers namelijk doen is de naam van een ZZP’er googelen om zo alvast een indruk te krijgen. Met de tool van MijnNaamBeschermen.nl bescherm je eenvoudig jouw naam op het internet en creëer je in vijf minuten jouw plek op het internet. Met een korte bio laat je zien wie je bent, wat jouw expertise is en verwijs je naar relevante online informatie. Zo word je op basis van jouw naam gevonden in Google en kunnen opdrachtgevers direct zien wat je voor hun kan betekenen.

Personal branding coach

Vind je het lastig om als ZZP’ers jouw meerwaarde te beschrijven (of te ontdekken) of heb je hulp nodig om jezelf (online) te presenteren? Dan kan een personal branding coach jou hierbij helpen. Een personal branding coach helpt jouw meerwaarde te ontdekken, te formuleren en te communiceren. Klik hier wanneer je interesse hebt in een personal branding coach.

Wil je tips ontvangen over hoe jij jezelf als ZZP'er kan profileren? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang praktische tips.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>