LinkedIn marketing; 10 tips voor zzp’ers

LinkedIn marketing tips voor ZZPers

LinkedIn is wereldwijd het grootste online zakelijke netwerk. In totaal zijn er 240 miljoen gebruikers, waarvan 4 miljoen Nederlanders. Het is dé manier om professionele contacten aan te gaan en te onderhouden. Bedrijven en organisaties die zzp’ers willen inhuren, zoeken deze vaak via LinkedIn. Hoe scoor je als zzp’er hoog in de lijst met zoekresultaten, hoe etaleer je jouw kwaliteiten optimaal en hoe overtuig je opdrachtgevers, zodat de keus uiteindelijk op jou valt!

In dit artikel geven wij jou 10 praktische tips om je profiel te optimaliseren en meer werk te generen via LinkedIn.

Linkedin marketing tips - vergroot jouw vindbaarheidVergroot je vindbaarheid

Net als bij Google geldt ook bij LinkedIn: hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe vaker mensen naar je profiel doorklikken. Vindbaarheid is dus van groot belang. Om te worden gevonden zijn twee zaken cruciaal: het gebruik van relevante zoekwoorden en de sterkte van je profiel.

Relevante zoekwoorden
Om hoog te ‘ranken’ moet je in je profiel meermaals termen terug laten komen waar in jouw vakgebied veel op wordt gezocht. Ben je bijvoorbeeld een ZZP’er gespecialiseerd in Online Marketing, dan gebruik je (uiteraard) ‘online marketing expert, ‘social media’ en, maar ook begrippen als ‘ZZP’er/ freelancer’, ‘Twitter’ en ‘Facebook’.

Profielsterkte
Hoe vollediger je profiel, hoe hoger je in de zoekresultaten scoort. Vul dus alle onderdelen in en controleer in de rechterkolom of je als ‘zeer deskundig’ wordt aangemerkt.

Linkedin marketing tips - profielfotoJe profielfoto – een goede eerste indruk

Hebben opdrachtgevers je gevonden, dan wil je natuurlijk een sterke eerste indruk maken. Een goede profielfoto is dus erg belangrijk. Waaraan moet deze voldoen?

 Duidelijk herkenbaar gezicht
 Natuurlijke glimlach, verzorgde uitstraling en professionele, open houding
 Representatieve kleding
 Gebruik geen vakantiefoto (onprofessioneel) of logo (onpersoonlijk)

 

Banner - professioneel materiaal voor ZZPers

 

Linkedin marketing tips - headlineJe headline – jouw specialiteiten

Ook erg belangrijk bij LinkedIn marketing is de headline. Deze staat op overzichtspagina’s direct onder je naam en wordt meteen gezien. Alle reden om de 120 tekens te benutten! De standaardinstelling is je huidige functietitel. Zonde, want als je specifieker bent, trek je meer geïnteresseerden. Benadruk bijvoorbeeld je ervaring, kwaliteiten of specialismen. De headline weegt overigens ook mee in de zoekresultaten. Maak er dus gebruik van.

Linkedin marketing tips - werkervaringOpdrachtgevers overtuigen met je samenvatting, werkervaring en opleiding

Samenvatting
De samenvatting is dé plek om opdrachtgevers ervan te overtuigen dat jij de juiste persoon voor de job bent. Wat kun je, waar sta je voor en welke meerwaarde bied jij? Door dit kort en krachtig aan te geven trek je opdrachtgevers over de streep. En ook hier geldt: gebruik relevante zoekwoorden, want die tellen mee voor je ranking.

Werkervaring
Bij dit onderdeel vermeld je jouw relevante werkervaring. Beschrijf overzichtelijk waar je in gespecialiseerd bent en welke producten & diensten jij aanbiedt voor welke oplossingen. Heb je langere interim projecten gedaan voor bedrijven? Dan kan je deze ook individueel als werkervaring weergeven.

Wanneer je ook voor een werkgever hebt gewerkt beschrijf dan je functie, taken, verantwoordelijkheden en projecten op een overzichtelijke. Vermeld (zo mogelijk) ook de concrete resultaten van je werkzaamheden.

Opleiding
Hier benoem je naast de opleidingen die je hebt gevolgd ook je afgeronde trainingen, cursussen en behaalde certificaten. Laat zien dat je je voortdurend ontwikkelt. En het zal je niet verbazen: ook hier zijn relevante zoekwoorden van belang.

Linkedin marketing tips - aanbevelingenBevestiging van je kwaliteiten middels aanbevelingen

Een volgend belangrijk aspect bij LinkedIn marketing: nodig je opdrachtgevers, (oud)collega’s en zakenrelaties uit tot een persoonlijke aanbeveling. Met deze reviews bevestig je je kennis, ervaring, specialismen en meerwaarde. Het wekt vertrouwen bij potentiële klanten, waardoor de kans op opdrachten toeneemt.

Linkedin marketing tips - kennis delenJe kennis delen via LinkedIn

Door actuele kennis en ontwikkelingen in jouw vakgebied te delen laat je zien dat je expert bent binnen jouw branche. Dit maakt je een aantrekkelijke kandidaat voor potentiële opdrachtgevers. Hoe pak je het aan?

 Plaats updates op je startpagina en deel ze met opdrachtgevers of vakgenoten
 Sluit je aan bij relevante groepen waar ook jouw vakgenoten en potentiële klanten deel van uitmaken.
 Start geregeld een discussie over nieuwe ontwikkelingen
 Neem ook regelmatig deel aan discussies van anderen
 Kom in je reacties met nieuwe argumenten
 Biedt je doelgroep concrete oplossingen
 Laat zien dat jouw kennis en ervaring van waarde is
 Onderbouw je argumentatie met verwijzingen naar betrouwbare bronnen

 

Banner - Social media tools om mee te ZZPen

 

Linkedin marketing tips - netwerk uitbreidenJe netwerk uitbreiden met de juiste mensen

Hoe groter je LinkedIn-netwerk, hoe makkelijker je wordt gevonden door mensen die naar iemand met jouw specialiteiten zoeken. Kwaliteit is echter wel belangrijker dan kwantiteit, met een focus op contacten waar je daadwerkelijk iets aan hebt.

Ga naar de menubalk en nodig via Netwerk en vervolgens Connecties toevoegen de volgende personen uit:

 Je huidige zakenrelaties
 Studiegenoten, oud-collega’s en vroegere opdrachtgevers
 Mensen die je bij een conferentie, seminar of cursus hebt ontmoet
 Personen die je via LinkedIn-groepen hebt leren kennen

Linkedin marketing tips - groepenGroepen – ideaal om jezelf te profileren

Zoals je bij tip 6 al las, zijn groepen erg waardevol bij LinkedIn marketing. Groepen bieden volop mogelijkheden om kennis te delen, nieuwe contacten aan te gaan en je te profileren als deskundige in jouw vakgebied.

Wereldwijd telt LinkedIn ruim 1,5 miljoen groepen; in Nederland zijn er 71 duizend. Heb je een gratis basisaccount, dan kun je je bij maximaal 50 groepen aansluiten. Kies ze echter met zorg, want deelname in een groep is alleen zinvol als je écht actief deelneemt. Overigens kun je ook een eigen groep starten. Houd er wel rekening mee dat het veel tijd en inspanning kost om deze succesvol te maken.

Linkedin marketing tips - persoonlijke URLPersonaliseer je LinkedIn-URL

Een standaard LinkedIn-URL ziet er ongeveer zo uit: nl.linkedin.com/pub/reinier-verweij/44/978/013. Wil je een professioneler webadres en een betere vindbaarheid via Google? Kies dan voor een persoonlijke URL, zoals nl.linkedin.com/in/reinierverweij.

Linkedin marketing tips - LinkedIn omslagfotoNieuw! De LinkedIn-omslagfoto

Met een goed gekozen omslagfoto laat je in één oogopslag zien waar je voor staat. Zorg voor een veelzeggend beeld dat direct duidelijk maakt over welke kwaliteiten je beschikt en wat jouw meerwaarde is.

Toepassen van Personal Branding op het internet

Wil je meer leren over hoe jij social media marketing op het internet kan toepassen?

Bekijk dan ook de artikelen ‘Facebook marketing voor ZZP’ers, ‘Twitter marketing tips voor ZZP’ers’ of het artikel ‘Online marketing tips voor ZZP’ers’.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>