Online identiteit doorslaggevend bij ZZP opdrachten

ZZPermee - Online identiteit doorslaggevend bij ZZP opdrachten

Het merendeel van de opdrachtgevers wil weten wat ze in huis halen wanneer ze een ZZP'er inhuren. Hierbij kijken maar liefst vier op de vijf opdrachtgevers naar het online profiel van de desbetreffende ZZP'er. Om als ZZP’er opdrachten binnen te halen is het dus zaak om je online te onderscheiden van collega ZZP’ers.

De markt voor ZZP’ers is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Lag voorheen het initiatief overwegend bij de freelancer om opdrachtgevers te interesseren voor zijn diensten, tegenwoordig gaan bedrijven zelf op zoek om de geschikte ZZP’er te vinden voor een klus. En dat doen ze vooral online. Uit onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl blijkt dat bijna 90% van de ondernemers online informatie checkt en deze informatie ook laat meewegen in de keuze voor een ZZP’er. ZZP’ers staan er vaak niet bij stil welk effect hun online identiteit heeft op potentiële opdrachtgevers.

“Veel ZZP’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ze niet hoe ze dit moeten doen, terwijl ruim twee derde van onze respondenten aangeeft er juist wel meer invloed en controle over te willen.”

Houd privé en zakelijk gescheiden

Vaak hebben ZZP’ers moeite om privé en zakelijke informatie goed af te bakenen. Vooral op social media kanalen lopen persoonlijke en commerciële berichten dan al snel door elkaar. ZZP’ers realiseren zich nog te weinig dat ze met iedere online uiting een onuitwisbare indruk achterlaten. Zeker als het accent op privézaken ligt nemen opdrachtgevers ze beduidend minder serieus, wat weer kan leiden tot het mislopen van opdrachten.

 “Grip houden op alles wat je online doet is dus van belang, Je moet altijd goed stil staan bij wat je publiceert en post, dus ook privé. Want ZZP’ers zijn persoon, zaak én merk ineen.”

Manage jouw online identiteit

Door meer tijd en aandacht te besteden aan hun online identiteit vergroten ZZP’ers de kans op meer opdrachten aanzienlijk. Ook zorgen ze voor extra zichtbaarheid door hun professionele kwaliteiten meteen in de etalage te zetten en zich te onderscheiden van concurrenten. Als ZZP’er kan je niet langer achterblijven en moet je in concurrentie met andere ZZP’ers jezelf optimaal online profileren. Dat kan door zakelijk te publiceren, regelmatig te bloggen, genereren van positieve reviews of je website te optimaliseren.

Meer opdrachten met personal branding

Personal branding is jezelf op een consistente wijze communiceren wie je bent, jouw expertise en meerwaarde. Zo weten potentiële opdrachtgevers direct waarvoor ze jou kunnen benaderen.

"Met personal branding word je vaker benaderd door opdrachtgevers, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt."

Personal branding; zelf doen

Wanneer je voor jezelf al helder hebt wat jouw meerwaarde is en wat jij voor anderen kan betekenen, dan kan je met onze personal branding tips waaronder het “Stappenplan personal branding voor ZZP’ers” een heel eind komen.

Een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Het eerste wat opdrachtgevers namelijk doen is de naam van een ZZP’er googelen om zo alvast een indruk te krijgen. Met de tool van MijnNaamBeschermen.nl bescherm je eenvoudig jouw naam op het internet en creëer je in vijf minuten jouw plek op het internet. Met een korte bio laat je zien wie je bent, wat jouw expertise is en verwijs je naar relevante online informatie. Zo word je op basis van jouw naam gevonden in Google en kunnen opdrachtgevers direct zien wat je voor hun kan betekenen.

Personal branding coach

Vind je het lastig om als ZZP’ers jouw meerwaarde te beschrijven (of te ontdekken) of heb je hulp nodig om jezelf (online) te presenteren? Dan kan een personal branding coach jou hierbij helpen. Een personal branding coach helpt jouw meerwaarde te ontdekken, te formuleren en te communiceren. Klik hier wanneer je interesse hebt in een personal branding coach.

Wil je tips ontvangen over hoe jij jezelf als ZZP'er kan profileren? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang praktische tips.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>