Stappenplan reputatiemanagement voor ZZP’ers

Stappenplan reputatiemanagement voor ZZP'ers

Klanten zoeken informatie over producten en diensten tegenwoordig vooral online. Wat er op internet over jou als zzp’er te vinden is, speelt dan ook een grote rol in de besluitvorming. Alles wat je zelf publiceert, vormt samen met alles wat anderen op reviewsites, fora en sociale media over je schrijven je online reputatie. Is die positief, dan schept dat vertrouwen en zal dat je omzet opleveren. Is het beeld negatief, dan levert dat wantrouwen op en zal een potentiële klant al sneller bij een concurrent aankloppen.

Gelukkig kun je je online reputatie verbeteren en behouden door een gunstig imago op te bouwen en negatieve associaties te voorkomen. Maar hoe pak je dat als zzp’er aan? Hieronder een stapsgewijze uitleg over online reputatiemanagement.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Online monitorenOnline monitoren

De informatie die over jouw bedrijf op internet circuleert, is voor iedereen vindbaar. Wat lezen potentiële klanten als ze zoeken naar jouw merk, producten en diensten? Monitoring is bij online reputatiemanagement een belangrijk startpunt. Door te googelen ontdek je al snel wat ze zoal tegenkomen. Wat wordt er op welke plek over jou geschreven? Wat is de aard en toon van recensies? Welke ervaring hebben mensen met jouw werk? Zijn die ervaringen overwegend positief of zijn er ook negatieve reacties? Welke indruk overheerst?

Wil je voortdurend van je online reputatie op de hoogte blijven, dan is Google Alerts een handig hulpmiddel om mee te beginnen. Je stelt hierbij relevante zoekwoorden in (zoals jouw naam, bedrijfsnaam en/ of de merknaam van jouw producten of diensten) en wordt automatisch geïnformeerd wanneer deze termen in de zoekresultaten van Google verschijnen. Dit geeft een globale impressie en is voor de meeste ZZP’ers al voldoende.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Je strategie bepalenJe strategie bepalen

Heb je alle informatie verzameld (en blijf je ook nieuwe informatie volgen), dan kun je vervolgens de strategie voor jouw online reputatiemanagement bepalen. Deze strategie bestaat uit verschillende onderdelen en is gericht op het optimaliseren van je online reputatie. Enerzijds door je positief te presenteren en anderzijds door ongunstige beeldvorming te vermijden. In de volgende stappen lees je hoe je bij de diverse onderdelen het best te werk kunt gaan.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Online marketingOnline marketing

Online marketing is bij online reputatiemanagement een zeer waardevol instrument. Je bepaalt hiermee namelijk je positie in het online landschap, waardoor je al vanaf de start veel invloed op je online reputatie uitoefent. Bij online marketing staat communiceren met de juiste doelgroep via de meest kansrijke kanalen centraal. Het is het ideale middel om ervoor te zorgen dat potentiële klanten tijdens hun online zoektocht bij jouw account of website uitkomen. Optimale vindbaarheid en interactie op kanalen waarbij je zelf de regie voert, zijn essentieel voor een goede online reputatie.

Wil je meer tips over online marketing voor ZZP’ers, lees dan ook het artikel ‘Online marketing voor ZZP’ers’.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Sociale media managementSociale media management

Ook het managen van social media is een cruciaal onderdeel van online reputatiemanagement. Door hun virale karakter kunnen social media veel positieve effecten geven. Gebrek aan controle kan zich echter tegen je keren. Daarom is het van belang dat je de mogelijkheden en mores van de verschillende social media goed kent en beheerst. Elk kanaal heeft zijn eigen functies, doelgroep en gewoonten. LinkedIn is zakelijk, Facebook informeler en Instagram zeer visueel. Bepaal welke social media bij jouw bedrijf, producten en diensten passen en ontwikkel een concrete strategie voor elk daarvan. Houd het overzichtelijk en beperk je tot de kanalen die voor jou de meeste waarde hebben. Steek er tijd in, vaar niet op de automatische piloot en zorg dat je berichten per kanaal variëren. Met de juiste privacy-instellingen houd je de regie in eigen hand: jij bepaalt wie jouw feed ziet en wie reacties kan plaatsen.

Wil je meer leren over hoe jij als ZZP’ers social media kan toepassen, bekijk dan ook onze artikelen ‘Facebook marketing voor ZZP’ers’, ‘Twitter marketing voor ZZP’ers’, ‘LinkedIn marketing voor ZZP’ers’ en ‘Pinterest marketing voor ZZP’ers’.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Recensies van klanten managenRecensies van klanten managen

Recensies creëren aandacht voor je producten en leveren een belangrijke bijdrage aan je online reputatie. Goed met reviews omgaan (zowel met de positieve als negatieve), is dan ook een onmisbaar aspect van online reputatiemanagement. Positieve reacties zijn uiteraard leuk en goed voor je imago. Maar wat doe je als klanten negatieve reviews achterlaten? Vat het niet persoonlijk op en blijf kalm. Verwijder een negatieve review niet (tenzij iemand echt over de schreef gaat). Kritiek hoort erbij en maakt je geloofwaardig. Neem zo mogelijk contact op met de klant en zoek samen naar een oplossing om de negatieve recensie om te buigen naar een positieve. Leer ervan; wellicht is jouw product of dienstverlening voor verbetering vatbaar. Laat bij positieve reviews je waardering blijken en gebruik ze op je website om goede ervaringen onder de aandacht van potentiële klanten te brengen.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Online reacties en vragen managenOnline reacties en vragen managen

Vergeet bij online reputatiemanagement nooit dat mensen gehoord willen worden. Zoals al aangegeven zijn er verschillende kanalen om online te communiceren. Zorg dat je van de media die je inzet de mogelijkheden voor feedback kent en probeer zoveel mogelijk op berichten en vragen te reageren. Doe dit zo snel mogelijk en blijf vriendelijk. Door zakelijk en feitelijk feedback te geven neem je klachten en irritaties serieus, wat bijdraagt aan een positieve online reputatie.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Onjuiste online informatie verwijderenOnjuiste online informatie verwijderen

Internet bestaat al geruime tijd, waardoor sommige informatie over jouw bedrijf inmiddels verouderd kan zijn. Gegevens die je zelf hebt gepubliceerd kun je simpelweg controleren op actualiteit en juistheid. Gedateerde informatie vervang je vervolgens door de meest recente data. Ga daarbij grondig te werk en zorg dat alle informatie op internet synchroon loopt, want tegenstrijdigheden kunnen je online reputatie schaden. Is de onjuiste informatie niet door jou zelf geplaatst. Neem dan contact op met de verantwoordelijke persoon en verzoek hem vriendelijk de gegevens te verwijderen of vernieuwen. Voor meer informatie hoe je informatie van het internet kan verwijderen, verwijzen we je door naar een artikel van de website Mijn Online IDentiteit; ‘Informatie van het internet verwijderen’.

Reputatiemanagement stappenplan voor ZZP'ers - Ongewenste zoekresultaten verwijderenOngewenste zoekresultaten verwijderen

Links van zoekmachines naar onjuiste of ongewenste informatie zijn soms erg hardnekkig. Deze zoekresultaten kun je eenvoudig laten verwijderen door een verzoek in te dienen bij Google of Bing. Voor meer informatie hoe je zoekresultaten uit zoekmachines kan verwijderen, verwijzen we je door naar een artikel van de website Mijn Online IDentiteit; ‘Zoekresultaten verwijderen uit zoekmachines’.

Conclusie

Deze 8 stappen vormen samen een stevige basis voor je online reputatie. Maar het is niet klaar als je ze allemaal hebt doorlopen; online reputatiemanagement is een proces dat continu aandacht en inspanning vraagt. Internet is voortdurend in beweging, waardoor ook de reputatie van je bedrijf steeds verandert. Herhaal het stappenplan voor online reputatiemanagement geregeld om je ervan te verzekeren dat klanten dat van jou zien wat je wilt uitstralen.

Wil je meer handige tips ontvangen om mee te ZZP’en? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang maandelijks praktische tips.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>