Opleidingen voor ZZP’ers; waar moet je op letten?

Opleidingen voor ZZP'ers - waar moet ik op letten

Als zzp’er moet je een duizendpoot zijn. Het is niet alleen zaak dat je je eigen vak uitstekend beheerst, maar je dient ook over ondernemersvaardigheden te beschikken, goed op de hoogte te zijn van actuele ontwikkelingen en je eigen producten en diensten aan de man te brengen.

Er zijn dan ook talloze zinvolle workshops, cursussen en opleidingen voor zzp’ers, bijvoorbeeld op het gebied van zakelijke planning, online marketing, sales, administratie, klantinzicht en sociale media. Maar hoe zie je door de vele bomen het bos? Waar moet je precies op letten als je een relevante opleiding zoekt?

Opleidingen voor ZZP’ers; waar moet je op letten?

Opleidingen voor ZZP'ers - Groepsopleiding of een op eenGroepsopleiding of één-op-één?

Binnen het aanbod van opleidingen voor zzp’ers is er onderscheid in groepsgewijze en individuele cursussen. Beide hebben voor- en nadelen. Wil je je op een specifiek terrein ontwikkelen en heb je behoefte aan veel persoonlijke begeleiding en aandacht, dan is het raadzaam om voor een één-op-één opleiding te kiezen. Waarbij je je ervan bewust moet zijn dat de kosten van zo’n cursus relatief hoog zijn.

Groepsopleidingen zijn vaak goedkoper. Bovendien bieden deze als voordeel dat je kunt leren van de input en ervaringen van andere deelnemers. Er is mogelijkheid om van gedachten te wisselen, wat tot nieuwe inzichten en een verfrissende kijk op zaken kan leiden.

Opleidingen voor ZZP'ers - Offline online en thuisstudiesOp locatie, online en thuisstudies

Opleidingen voor zzp’ers worden door verschillende aanbieders verzorgd, zowel online als offline. Wat voor jou de beste keus is, hangt uiteraard af van je agenda, mogelijkheden en persoonlijke voorkeur.

Bij een cursus op locatie volg je meestal eenmalig of eens per week een les, waarvoor meestal ook enig ‘huiswerk’ moet worden gemaakt. Dit is een goede stok achter de deur, maar kan problemen opleveren als je vooraf niet weet wanneer je beschikbaar bent. Een voordeel is echter dat je face-to-face met je opleider en de andere deelnemers kunt sparren, wat erg inspirerend kan zijn en nieuwe invalshoeken kan opleveren.

Een online cursus of een thuisstudie kun je volgen op de momenten die jou het beste uitkomen, wat handig is als je drukbezet bent en onregelmatig werkt. Direct persoonlijk contact met je medecursisten en begeleider ontbreekt, maar vaak biedt men (om dit te ondervangen) de optie om per mail, chat of via een online leeromgeving vragen te stellen en ervaringen te delen met medestudenten of docenten. Daarnaast zijn deze studies vaak toegankelijk voor een langere periode, wat handig kan zijn wanneer je bepaalde onderdelen wilt terug kijken of lezen. Omdat er geen vaste contactmomenten zijn, vraagt een online opleiding wel de nodige discipline.

Opleidingen voor ZZP'ers - Eisen voor deelnameEisen voor deelname

Bij de meeste opleidingen voor zzp’ers is geen basiskennis of vooropleiding vereist. Check dat echter wel goed. Gelden er bepaalde normen voor deelname en voldoe je hier niet aan, dan is het vaak niet zinvol om de cursus te volgen en kun je beter eerst kiezen voor een opleiding waarbij je de basis onder de knie krijgt.

Heb je je aangemeld voor een opleiding, controleer dan goed welke voorbereidingen je moet treffen. Bij een cursus website maken dien je bijvoorbeeld meestal vooraf een domeinnaam en hostingpakket te hebben aangeschaft.

Opleidingen voor ZZP'ers - Opleiding met of zonder certificeringOpleiding met of zonder certificering?

Sommige opleidingen voor zzp’ers zijn gecertificeerd, andere niet. Voor de inhoud en kwaliteit maakt dat niet per se verschil. Wordt er in jouw branche wél veel waarde aan gehecht of vind je het zelf belangrijk, dan kies je uiteraard voor een cursus mét certificering.

Opleidingen voor ZZP'ers - Algemeen of specifiekAlgemeen of specifiek?

Opleidingen voor zzp’ers zijn er van algemeen tot zeer specifiek. Weet je maar weinig over een bepaald onderwerp, dan is het aan te raden eerst een algemene, inleidende cursus te volgen, zodat je het thema in de volle breedte kent en weet welke subonderdelen voor jouw bedrijf van belang zijn. Hierna kun je altijd nog kiezen voor een vervolgopleiding in een of meerdere aspecten van het overkoepelende onderwerp. Hierbij kun je denken aan een opleiding online marketing, die je vervolgt met een cursus op het gebied van social media en later een specifieke workshop LinkedIn.

Opleidingen voor ZZP'ers - Duur of goedkoopDuur of goedkoop?

Als zzp’er heb je vaak maar een beperkt budget voor de ontwikkeling van je kennis en vaardigheden. Daarom is het zaak goed af te wegen of je investering de moeite waard is: wat kost de opleiding, wat ben je kwijt aan lesmateriaal, hoeveel tijd steek je erin en wat levert het je concreet op? Bij dat laatste kan het overigens ook gaan om zaken die zich niet meteen, maar pas op de langere termijn uitbetalen. Een dure cursus is overigens niet per definitie beter dan een goedkope. Laat je keus vooral afhangen van wat je wilt leren en welk doel je wilt bereiken.

Opleidingen voor ZZP'ers - fiscaal aftrekbaarFiscaal aftrekbaar

Opleidingskosten zijn voor zzp’ers fiscaal aftrekbaar, mits de cursus relevant is je voor je bedrijf. Dat houdt in dat een opleiding per saldo minder duur is dan je wellicht denkt. Informeer je dus goed over de mogelijkheden en vereisten om je opleiding als aftrekpost op te voeren.

Meer opdrachten met personal branding

Personal branding is jezelf op een consistente wijze communiceren wie je bent, jouw expertise en meerwaarde. Zo weten potentiële opdrachtgevers direct waarvoor ze jou kunnen benaderen.

"Met personal branding word je vaker benaderd door opdrachtgevers, boek je meer resultaat en doe je vaker wat je leuk vindt."

Personal branding; zelf doen

Wanneer je voor jezelf al helder hebt wat jouw meerwaarde is en wat jij voor anderen kan betekenen, dan kan je met onze personal branding tips waaronder het “Stappenplan personal branding voor ZZP’ers” een heel eind komen.

Een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Het eerste wat opdrachtgevers namelijk doen is de naam van een ZZP’er googelen om zo alvast een indruk te krijgen. Met de tool van MijnNaamBeschermen.nl bescherm je eenvoudig jouw naam op het internet en creëer je in vijf minuten jouw plek op het internet. Met een korte bio laat je zien wie je bent, wat jouw expertise is en verwijs je naar relevante online informatie. Zo word je op basis van jouw naam gevonden in Google en kunnen opdrachtgevers direct zien wat je voor hun kan betekenen.

Personal branding coach

Vind je het lastig om als ZZP’ers jouw meerwaarde te beschrijven (of te ontdekken) of heb je hulp nodig om jezelf (online) te presenteren? Dan kan een personal branding coach jou hierbij helpen. Een personal branding coach helpt jouw meerwaarde te ontdekken, te formuleren en te communiceren. Klik hier wanneer je interesse hebt in een personal branding coach.

Wil je tips ontvangen over hoe jij jezelf als ZZP'er kan profileren? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang praktische tips.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>