ZZP’ers; personal branding op het internet

Personal branding op het internet voor ZZP'ers

Wat doe jij als je een product nodig hebt, juist ja, je gaat op het internet zoeken om informatie te verzamelen. Opdrachtgevers doen hetzelfde als ze op zoek zijn naar een ZZP’er. Dus daarom moet je ervoor zorgen dat alle informatie op het internet over jouw ‘diensten’ onderscheidend is en opvalt tussen de rest. Personal Branding speelt hier een essentiële rol in.

Personal branding, wat bedoelen we daar nou eigenlijk mee? En waarom kan Personal Branding iets voor jou zijn? Hoe kan Personal Branding jou helpen om jouw doelen te bereiken?

Onderstaand artikel legt je hier meer over uit. Beslis daarna of Personal Branding via het internet ook wat voor jou is.

Personal branding, wat is dat eigenlijk?

Personal branding is branding van jezelf; oftewel jezelf beschouwen als een ‘merk’ en jezelf op die manier ook in de markt zetten. Doordat je jezelf steeds op dezelfde manier presenteert op het internet, dus wie je bent, wat jouw kwaliteiten zijn en waar jouw expertise ligt, kun je jezelf onderscheiden van de rest. Door goede Personal Branding wordt jij ingehuurd en niet jouw concurrent!

Personal branding, waarom zou ik dat doen?

Zowel informatie over producten als mensen is te vinden op het internet.

Informatie over producten op het internet
Wanneer je op zoek bent naar een bepaald product, start je zoektocht vaak bij een zoekmachine of je komt op een vergelijkingssite. Vervolgens wil je de informatie over de gevonden producten graag vergelijken. Dit doe je bijvoorbeeld door de product omschrijving, ervaringen van gebruikers (reviews) of foto’s te vergelijken. Al deze informatie is van invloed op de keuze die je gaat maken; het product moet aansluiten bij jouw behoefte.

 

Personal branding voor ZZPers

 

Informatie over mensen op het internet
Naast producten wordt er tegenwoordig ook informatie over mensen die diensten aanbieden op het internet gezocht. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de mensen (44%) online informatie opzoekt over een ZZP’er, zoals bijvoorbeeld een klusjesman of adviseur, voordat ze beslissen om iemand in te huren. Daarnaast blijkt dat 9 op de 10 recruiters eerst een ‘background check’ doet, voordat ze definitief beslissen om voor iemand te gaan. De gevonden informatie telt dus zwaar mee in de beslissing of iemand wel of niet ingehuurd gaat worden.

Dus dit proces is eigenlijk vergelijkbaar met de zoektocht naar een product; we zoeken op het internet naar mogelijkheden, vergelijken en beoordelen dan die informatie en maken dan een keuze. Wie kan ons probleem oplossen/ behoefte vervullen?

Personal branding, voor wie is dat bedoeld?

Wie heeft er nou eigenlijk baat bij Personal Branding? Om daarachter te komen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

 Bied jij bepaalde producten of diensten aan of heb jij een expertise of specifieke kennis waar andere mensen of bedrijven naar op zoek zijn?
 Word jij door anderen op het internet opgezocht? En vind je het vervolgens ook belangrijk dat zij een correcte en goede indruk van jou en jouw eventuele producten en diensten krijgen?

Als je ‘ja’ hebt geantwoord op een van de twee bovenstaande vragen, dan verwachten wij dat Personal Branding jou kan helpen om jouw doelen te bereiken.

Personal branding = meer opdrachten

Een belangrijk doel van personal branding kan zijn dat jij als expert in jouw vakgebied wordt gezien door (potentiële) klanten.  Maar wellicht is het gevolg hiervan nog belangrijker, namelijk dat jij wordt ingehuurd om de klus te klaren, oftewel meer ZZP opdrachten ontvangt.

Samengevat: wanneer iemand jouw expertise/diensten via het internet zoekt, zorg er dan voor dat jij jezelf onderscheidend van de rest presenteert en beter vindbaar bent dan jouw concurrent.

Op die manier val jij op en kan je laten zien dat jij de juiste kandidaat bent voor die opdracht!

 

Personal branding

 

Toepassen van personal branding

Wil je leren hoe je jouw personal brand creëert en hoe je personal branding kan toepassen op het internet? Lees dan ook de artikelen Stappenplan personal branding voor ZZP’ers'‘Facebook marketing tips voor een zakelijke Facebookpagina’ en ‘7 Twitter tips voor ZZP’ers’

Wil je meer handige tips ontvangen om mee te ZZP'en? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang maandelijks praktische tips.

Bronnen:
1: Pew Research Center, Reputation management and social media
2: ExecuNet, Executive Job Market Intelligence Report 2013


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>