Stappenplan personal branding voor ZZP’ers

Stappenplan personal branding voor ZZP'ers

Wat kun jij voor iemand anders betekenen? Deze vraag staat centraal bij personal branding. Het is goed om je te realiseren dat jij als ZZP’er over kwaliteiten beschikt, waar behoefte aan is. Als je onderstaande stappen doorloopt, dan komt jouw meerwaarde naar boven. Jouw personal brand is tot leven gekomen!

Jij bent een merk

Personal branding laat zich omschrijven als jezelf op een consistente manier aan de juiste doelgroep presenteren. In dit opzicht is het raadzaam om jezelf als een merk te beschouwen. Dat brengt ons bij de theorie. Je hebt vast wel eens gehoord van Philip Kotler. Deze marketinggoeroe definieert een brand – in het Nederlands merk – als een combinatie van tekst en beeld bedoeld om de producten en diensten van een aanbieder te identificeren. Met dit merk kun je jezelf bovendien onderscheiden van het aanbod van de concurrentie! Hiermee hebben we de kern van de zaak te pakken; door personal branding kun jij – als ZZP’er – jezelf onderscheiden van de rest.

Wil je meer weten over personal branding lees dan ook het artikel ‘ZZP'ers; personal branding op het internet'.

Stappenplan personal branding

Wil jij werk maken van jouw personal brand? Volg dan onderstaand stappenplan personal branding:

1. Onderzoeken van jouw personal brand
2. Formuleren van jouw personal brand
3. Jouw personal brand communiceren
4. Personal branding, gewoon doen!

We nemen de stappen stuk voor stuk met je door.

Stap 1: onderzoeken van jouw personal brand

Wat kan jij voor iemand betekenen? Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten? Dat zijn de vragen die je in deze stap moet beantwoorden. Het kan hierbij helpen om jouw sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Ga daarover in gesprek met de mensen om jou heen, zowel privé als zakelijk.

Dan ben je er nog niet! Naast het inventariseren van jouw sterke en zwakke punten, is het ook belangrijk om jouw doelgroep in kaart te brengen. Bij welke doelgroep passen jouw producten of dienstverlening?
Oftewel in deze stap kom je erachter wat jouw expertise is, wat jouw sterke punten zijn en wat jou onderscheidt van de rest – wat kan jij voor iemand betekenen?

 

Stappenplan personal branding voor ZZPers

 

Stap 2: formuleren van jouw personal brand

Vervolgens moet je jouw personal brand formuleren. Mensen krijgen een bepaald beeld van je door wat je uitstraalt en wat ze over je zien, horen en lezen. Ga hier dus actief mee aan de slag. Heel belangrijk hierbij is dat je vasthoudt aan de volgende kernwaarden: authentiek, betrouwbaar en consistent. Deze begrippen samen worden ook wel het ABC’tje van personal branding genoemd. Oftewel, blijf dichtbij jezelf, doe wat je belooft én houd dit vast!

Authentiek

Jouw personal brand is jouw merk. Zorg er dus voor dat je uitdraagt waar jij goed in bent én dat je opvalt. Let hierbij wel op dat je dicht bij jezelf blijft! Het probleem met je anders voordoen – dan wie je bent – is dat je dit niet kunt volhouden. Een bijkomend voordeel van jezelf blijven is dat niemand jou kan nadoen!

Betrouwbaar

Doe wat je belooft én kom dit ook na. Jouw personal brand moet een vertrouwd en betrouwbaar beeld uitstralen. Maar straal je ook uit wat je zegt? Stel je zet jezelf in de markt als een professionele webdesigner, dan is het natuurlijk belangrijk dat je een goed werkende, eigentijdse website hebt, zodat je laat zien wat je kan en geloofwaardig bent.

Consistent

Geef in al je uitingen als ZZP’er hetzelfde signaal af. Ongeacht op welke manier mensen met jou in contact komen – via website of visitekaartje – zorg dat ze steeds hetzelfde beeld van jou te zien krijgen.

Stap 3: jouw personal brand communiceren

Het is zaak dat je nagaat welke kanalen jij als ZZP’er wilt inzetten om jouw personal brand uit te dragen. Tot de meest gangbare brand uitingen rekenen we offline uitingen en online uitingen, zoals een eigen website en social media.

Offline uitingen

Als jij jouw offline uitingen – een logo en een visitekaartje – hebt laten maken, dan staat de basis voor jouw huisstijl. Onderschat de functie van een logo niet; dit symbool moet in één oogopslag duidelijk maken waarvoor jij – als ZZP’er – staat. Idealiter is jouw logo een goede afspiegeling van jouw kernwaarden.

Website

Jouw personal brand moet natuurlijk ook terugkomen op jouw website. Over het algemeen geeft een zakelijk ingestoken website – waarvan er veel online zijn – niet goed weer wie je bent en wat je doet. Een unieke eigen website – vindbaar onder jouw eigen URL – waarop alle informatie over jouw merk staat maakt het verschil. Verder is het belangrijk dat jouw website goed gevonden wordt; check jouw website op SEO!

Meer over SEO lees je in het artikel SEO tips; zo word je als ZZP'er in Google gevonden!'.

 

Stappenplan personal branding - online marketing trainingen voor ZZPers

 

Social media: personal branding bij uitstek

Ongetwijfeld ben je actief met social media. Naast Facebook – veelal ingezet voor privédoeleinden – en LinkedIn houden steeds meer ZZP’ers zich bezig met Twitter en Instagram. De grote vraag is: welke berichten moet je hierop posten? Als we personal branding vertalen naar social media, dan is het zaak dat jouw relaties en (potentiële) opdrachtgevers jou opmerken en waarderen! Meer concreet zou je als volgt te werk kunnen gaan:

 Post regelmatig op jouw social media kanalen;
 Geef altijd jouw visie op een nieuwsbericht, foto of blog;
 Deel tips en andere wetenswaardigheden rondom jouw vakgebied.

Wil je meer leren over jij personal branding toepast op verschillende social media kanalen? Bekijk dan ook onze artikelen ‘Facebook marketing tips voor een zakelijke Facebookpagina', ‘7 Twitter tips voor ZZP’ers', en ‘Kennis delen op LinkedIn; laat zien dat jij een expert bent!'.

Stap 4: personal branding, gewoon doen!

Bij de laatste stap komt het erop aan om jouw personal brand blijvend in de markt te zetten. Als je weet hoe jij jezelf als merk in de markt wilt zetten en via welke kanalen, dan is het zaak dat je hier consistent mee omgaat en op structurele wijze mee bezig bent!

Personal branding is een continue proces en vereist een lange adem. Dit is heel belangrijk om in je achterhoofd te houden. Het creëren van een sterk personal brand heeft tijd nodig. Een sterk merk zoals Apple is ook niet in een week tijd gebouwd! Achterover leunen en wachten totdat er iets gebeurt, is geen optie. Personal branding is een werkwoord!

Ben jij ervan overtuigd dat er behoefte is aan ZZP’ers zoals jij? Dan moet je werk maken van jouw personal brand. Het is een kwestie van gewoon doen!


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>