Stappenplan personal branding ZZP’ers

Stappenplan personal branding ZZP'ers - Handleiding personal barnding ZZP

Hoe wordt jij door opdrachtgevers gevonden wanneer ze opzoek zijn naar ZZP'ers met jouw expertise? Wat is jouw meerwaarde en hoe communiceer je duidelijk wat je voor opdrachtgevers kan betekenen? Oftewel hoe krijg jij die opdracht. Deze vragen staan centraal bij personal branding. Het is goed om je te realiseren dat jij als ZZP’er over kwaliteiten beschikt, waar behoefte aan is en dat je deze duidelijk communiceert. Als je onderstaande stappen doorloopt, dan komt jouw meerwaarde naar boven. Jouw personal brand is tot leven gekomen!

Presenteer jezelf als een merk

Personal branding laat zich omschrijven als jezelf op een consistente manier aan de juiste doelgroep presenteren. In dit opzicht is het raadzaam om jezelf als een merk te beschouwen. Dat brengt ons bij de theorie. Je hebt vast wel eens gehoord van Philip Kotler. Deze marketinggoeroe definieert een brand – in het Nederlands merk – als een combinatie van tekst en beeld bedoeld om de producten en diensten van een aanbieder te identificeren. Met dit merk kun je jezelf bovendien onderscheiden van het aanbod van de concurrentie! Hiermee hebben we de kern van de zaak te pakken; door personal branding kun jij – als ZZP’er – jezelf onderscheiden van de rest.

Wil je meer weten over personal branding lees dan ook het artikel ‘ZZP'ers; personal branding op het internet'.

Stappenplan personal branding voor ZZP'ers

Wil jij werk maken van jouw personal brand? Volg dan onderstaand stappenplan personal branding voor ZZP'ers:

1. Onderzoeken van jouw personal brand
2. Formuleren van jouw personal brand
3. Jouw personal brand communiceren
4. Personal branding, gewoon doen!

We nemen de stappen stuk voor stuk met je door.

Stap 1: onderzoeken van jouw personal brand

Wat kan jij voor een potentiële opdrachtgever betekenen? Wat onderscheidt jou van jouw concurrenten? Dat zijn de vragen die je in deze stap moet beantwoorden. Het kan hierbij helpen om jouw sterke en zwakke punten in kaart te brengen. Ga daarover in gesprek met de mensen om jou heen, zowel privé als zakelijk.

Dan ben je er nog niet! Naast het inventariseren van jouw sterke en zwakke punten, is het ook belangrijk om jouw doelgroep in kaart te brengen. Bij welke doelgroep passen jouw producten of dienstverlening? Oftewel in deze stap kom je erachter wat jouw expertise is, wat jouw sterke punten zijn en wat jou onderscheidt van de rest – wat kan jij voor iemand betekenen?

Stap 2: formuleren van jouw personal brand

Vervolgens moet je jouw personal brand formuleren. Mensen krijgen een bepaald beeld van je door wat je uitstraalt en wat ze over je zien, horen en lezen. Ga hier dus actief mee aan de slag. Heel belangrijk hierbij is dat je vasthoudt aan de volgende kernwaarden: authentiek, betrouwbaar en consistent. Deze begrippen samen worden ook wel het ABC’tje van personal branding genoemd.

Authentiek

Jouw personal brand is jouw merk. Zorg er dus voor dat je uitdraagt waar jij goed in bent én dat je opvalt. Let hierbij wel op dat je dicht bij jezelf blijft! Het probleem met je anders voordoen – dan wie je bent – is dat je dit niet kunt volhouden. Dus geen gelikt verkooppraatje. Blijf gewoon dichtbij jezelf, doe wat je belooft én houd dit vast! Een bijkomend voordeel van jezelf blijven is dat niemand jou kan nadoen!

Betrouwbaar

Doe wat je belooft én kom dit ook na. Jouw personal brand moet een vertrouwd en betrouwbaar beeld uitstralen. Maar straal je ook uit wat je zegt? Stel je zet jezelf in de markt als een professionele webdesigner, dan is het natuurlijk belangrijk dat je naast een mooi portfolio, goede recensies, zelf ook een goed werkende, eigentijdse website hebt, zodat je laat zien wat je kan en geloofwaardig bent.

Consistent

Geef in al je uitingen als ZZP’er hetzelfde signaal af. Ongeacht op welke manier mensen met jou in contact komen – wanneer je wordt gevonden in Google op basis van jouw naam, via jouw website, brochure of visitekaartje – zorg dat ze steeds hetzelfde beeld van jou te zien krijgen.

Stap 3: jouw personal brand communiceren

Een belangrijk onderdeel van het stappenplan personal branding voor ZZP'ers is het goed communiceren van jouw personal brand. Het is zaak dat je nagaat welke kanalen jij als ZZP’er wilt inzetten om jouw personal brand uit te dragen. Tot de meest gangbare brand uitingen rekenen we online uitingen en offline uitingen, waarvan online uitingen tegenwoordig veruit de belangrijkste zijn. Vergelijk jezelf maar eens weer met een merk of product. Hoe zoek jij informatie naar producten? Inderdaad, even Googelen of het product wel aan jouw verwachtingen doet. Dat is dus ook wat een opdrachtgever doet, wanneer die meer over jou wilt weten!

3.1 Bescherm jouw voor- en achternaam op het internet

Een eerste indruk vindt tegenwoordig vaak online plaats. Het is namelijk de normaalste zaak om iemand zijn voor- en achternaam te googelen om zo alvast een beeld te vormen voordat je iemand ontmoet of benadert. Iedereen doet het. Dus ook jij als ZZP’er wordt vaker gegoogeld dan je denkt.

Het is dus belangrijk dat wanneer anderen jouw naam googelen, zoals potentiele opdrachtgevers of zakelijke relaties, zij ook relevante informatie over jou vinden. Dat is best lastig, want 64% van de Nederlanders heeft een naamgenoot, waardoor het niet altijd duidelijk is over wie de informatie gaat. Daarom beschermen steeds meer mensen hun naam op het internet en bepalen zo zelf wat mensen vinden als ze online gezocht worden. Helaas hebben de meeste mensen, dus ook ZZP’ers geen idee hoe ze dat moeten doen. Een ZZP’ers is tenslotte persoon, zaak én merk ineen.

Daarom heeft MijnOnlineIDentiteit.nl een tool gelanceerd om ZZP’ers hierbij te helpen: MijnNaamBeschermen.nl. Met deze gebruiksvriendelijke tool kan je eenvoudig en zonder technische kennis jouw eigen voor- en achternaam op het internet beschermen en beheren. Op basis van jouw persoonlijke url, creëer je in vijf minuten jouw plek op het internet met jouw online profielpagina. Met een korte bio laat je zien wie je bent, wat je doet en verwijs je naar jouw social media en andere relevante online informatie. Zo word je gevonden in Google wanneer opdrachtgevers jouw googelen en laat je direct zien wat je voor een opdrachtgever kan betekenen en welke informatie op het internet over jou gaat.

3.2 Profielpagina & website

Als je jouw naam beschermd hebt, moet je beslissen welke informatie je daarop zet. Je kan dan kiezen voor een overzichtelijke profielpagina en/ of een volledige website.

Profielpagina

Met een profielpagina word je dus gevonden in Google wanneer potentiële opdrachtgevers of zakelijke relaties jouw voor- en achternaam googelen. Op jouw profielpagina laat je met een korte bio zien wie je bent, wat je doet en verwijs je naar relevante informatie over jou op het internet, zoals jouw LinkedIn, portfolio op Instagram of naar jouw bedrijfswebsite. Handig want zo zien mensen die jou online zoeken in één oogopslag wat je voor hun kan betekenen en welke online informatie over jou gaat.

Een profielpagina is ideaal voor iedereen die zichzelf kort en bondig wilt profileren; jouw digitale visitekaartje. Daarnaast is een uitgebreide website niet altijd nodig en is een profielpagina een goed en toegankelijk alternatief. Met jouw eigen profielpagina, jouw online visitekaartje communiceer je dus jouw personal brand wanneer je gegoogeld wordt door opdrachtgevers.

MijnNaamBeschermen.nl heeft een tool ontwikkeld waarmee je in slechts enkele minuten een eigen profielpagina kan maken. Een profielpagina op basis van jouw naam heb je al voor 47 euro inclusief btw. Klik hier om te kijken of jouw naam nog vrij is.

Website

Jouw personal brand moet natuurlijk ook terugkomen op jouw website.
Zorg voor een heldere indeling, een goede navigatie, de juiste vormgeving en toon, en zorg dat jouw meerwaarde duidelijk naar voren komt in de vorm van tekst en afbeeldingen. Ook vindbaarheid is een belangrijke factor, bijvoorbeeld wanneer een opdrachtgever zoekt naar “Tekstschrijver in Amsterdam”. Zorg dus dat je website op relevante zoekwoorden in Google naar voren komt.

Meer informatie over hoe je wordt gevonden in Google of waar een goede website aan moet voldoen lees je in de artikelen “Gevonden worden in Google” en “10 tips waar een goede website aan moet voldoen!”.

3.3 Social media

Ongetwijfeld ben je actief met social media. Naast Facebook – veelal ingezet voor privédoeleinden – en LinkedIn houden steeds meer ZZP’ers zich bezig met Twitter en Instagram. De grote vraag is: welke berichten moet je hierop posten? Als we personal branding vertalen naar social media, dan is het zaak dat jouw relaties en (potentiële) opdrachtgevers jou opmerken en waarderen! Meer concreet zou je als volgt te werk kunnen gaan:

  Laat zien dat je een expert bent. Deel tips en andere wetenswaardigheden rondom jouw vakgebied;
 Deel recent afgeronde opdrachten zoals artikelen die je hebt geschreven, websites die je hebt opgeleverd of foto's van objecten die je hebt opgeleverd;
 Post regelmatig op jouw social media kanalen;
 Geef jouw visie op een nieuwsbericht, foto of blog;

Wil je meer leren over jij personal branding toepast op verschillende social media kanalen? Bekijk dan ook onze artikelen ‘Facebook marketing tips voor een zakelijke Facebookpagina', ‘7 Twitter tips voor ZZP’ers', en ‘Kennis delen op LinkedIn; laat zien dat jij een expert bent!'.

3.4 Offline

Maak je gebruik van offline communicatie middelen zoals een CV, visitekaartje, poster, briefpapier, of een brochure? Zorg dan ook hier dat je jouw vormgeving en onderscheidende eigenschappen consequent doorvoert. Zo zien opdrachtgevers en zakelijke relaties in één oogopslag zien waar jij voor staat en wat je voor hun kan betekenen. En vergeet natuurlijk niet jouw domeinnaam op al jouw offline communicatiemateriaal te vermelden ;).

Stap 4: personal branding, gewoon doen!

Het mogen duidelijk zijn. Gevonden worden door opdrachtgevers en het kort en bondig communiceren wat jij voor een opdrachtgevers kan beteken levert opdrachten op, dus meer omzet. 

Personal branding is een continue proces. Dit is heel belangrijk om in je achterhoofd te houden. Want het creëren van een sterk personal brand heeft natuurlijk tijd nodig. Een sterk merk zoals Apple is ook niet in een week tijd gebouwd! Achterover leunen en wachten totdat er iets gebeurt, is geen optie. Dus ga met bovenstaande stappen aan de slag en begin aan jouw personal brand te werken.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>