6 Tips: Boek als ZZP’er meer resultaat met jouw online indruk

Tips online indruk managen voor ZZP'ers - ZZP online profileren

Je wilt als ZZP’er natuurlijk zo goed mogelijk overkomen op je potentiële opdrachtgevers. En dus zorg je ervoor dat je correspondentie foutloos is en trek je een nette outfit aan wanneer je ze ontmoet. Maar ben je online ook goed vertegenwoordigd? Maar liefst 80% van de opdrachtgevers laten je online profiel meewegen in de beslissing om je aan te nemen of niet.

Profileer je niet alleen offline, maar juist ook online

Misschien doe jij de meeste zakelijke contacten offline op, maar ook dan is een goed online profiel belangrijk. Want iedereen googelt weleens de naam van iemand anders: jij bent andersom misschien ook best nieuwsgierig hoe jouw opdrachtgever er uitziet en hoeveel succes hij of zij behaald heeft. Andersom gebeurt dat ook, vaak zelfs al voor een klant je ontmoet heeft. Dan is het belangrijk dat je als ZZP’er gemakkelijk terug te vinden bent tussen al die zoekresultaten en dat je online profilering aanspreekt: Dit ben ik en dit zijn de redenen waarom ik beter ben dan al mijn concurrenten.

Wat ziet een klant wanneer hij jouw voor- en achternaam invoert op internet? Een Facebookpagina vol privéberichten? Drie naamgenoten die beter scoren in Google? Of een wel heel beknopt LinkedIn profiel? Dan is het nu tijd om actie te ondernemen, zodat je een goede eerste indruk achterlaat. Met online profilering zet je jezelf als ondernemer op de kaart. Je laat zien wie je bent en waarom je goed bent in wat je doet.

“Het is belangrijk om naast je offline indruk ook jouw online indruk te managen. Zo word je vaker benaderd door opdrachtgevers en boek je meer resultaat”

6 tips om een goede online indruk achter te laten

Door tijd en aandacht te besteden aan je online indruk vergroot je jouw kansen op opdrachten en je succes als zelfstandig ondernemer. En omdat je als ZZP’er natuurlijk niet veel tijd hebt om hiermee bezig te zijn, geven we je een paar tips waarmee je heel gemakkelijk een goede online profilering creëert.

1. Bescherm je voor- en achternaam op het internet

Je voor- en achternaam lijken persoonlijk, iets unieks van jou alleen. Maar niets is minder waar, want bijna twee derde van de Nederlanders heeft een naamgenoot, soms zelfs meerdere. Dat betekent dat wanneer een opdrachtgever jouw naam googelt om te zien of je goed bent in je werk, ineens ziet dat je als uitsmijter in een disco werkt. Dit schept verwarring en komt niet professioneel over (behalve wanneer je solliciteert naar een baan als uitsmijter uiteraard). Daarom is het belangrijk dat je als ZZP’er jouw naam beschermt en koppelt aan jouw website of een profielpagina. Zo word je direct gevonden op jouw eigen naam en kun je jezelf en je onderneming optimaal profileren.

2. Creëer je eigen virtuele plek als ZZP'er

Als ZZP’er kan je virtuele plek maken met een profielpagina en/ of een website. Eigenlijk is het beste om het allebei te doen, sinds ze allebei een ander doel hebben.

Profielpagina
Om ZZP’ers te helpen zonder technische kennis hun online indruk te managen, heeft MijnNaamBeschermen.nl een tool ontwikkelt. Met de tool kun je jouw voor- en achternaam online beschermen en creëer je in een paar minuten een profielpagina. Hier presenteer je jezelf kort en bondig en verwijs je naar relevante informatie zoals jouw bedrijfswebsite, je zakelijke Facebookpagina, LinkedIn of je zakelijke blog. Met jouw profielpagina communiceer je dus jouw online indruk wanneer je gegoogeld wordt door opdrachtgevers en is het direct duidelijk waarvoor ze jou kunnen benaderen.

Een profielpagina is ideaal voor ZZP’ers die zichzelf kort en bondig willen profileren; jouw digitale visitekaartje. Daarnaast is een uitgebreide website niet altijd nodig en is een profielpagina een betaalbaar en toegankelijk alternatief.

Website
Een website is een plek op het internet waar je uitgebreid jezelf en diensten kan beschrijven. Zorg voor een heldere indeling, een goede navigatie, de juiste vormgeving en toon, en zorg dat jouw meerwaarde duidelijk naar voren komt in de vorm van tekst en afbeeldingen. Ook vindbaarheid is een belangrijke factor, bijvoorbeeld wanneer een opdrachtgever zoekt naar “Personal coach in Amsterdam”. Zorg dus dat je website op relevante zoekwoorden in Google naar voren komt.

3. Koppel je online profiel aan social media

Social media is een medium waar je interactief kan communiceren met jouw doelgroep en kan laten zien wat je voor hun kan betekenen, zowel in woord als beeld. Maar voor welk platform kies je als ZZP’er? Facebook heeft de meeste online gebruikers, maar wanneer je niet vaak nieuwsberichten kunt plaatsen over je bedrijf is dit misschien niet de juiste keuze voor jou. Heb je veel visuele content die je wilt delen, dan is Instagram bijvoorbeeld een goede keuze. Heb je naast jouw zakelijke accounts ook privéaccounts op social media, dan is het wellicht verstandig om de status van je privéberichten te veranderen in privé in plaats van openbaar. Wel zo professioneel.

4. Zorg voor een professionele profielfoto

Als zakelijke profielfoto gebruik je niet zomaar een vakantiefoto of een foto met je favoriete huisdier. Het is belangrijk dat je als zelfstandig ondernemer professioneel overkomt. Kies voor een foto waarop je met een open houding staat en lacht. Laat je niet vanuit een laag perspectief fotograferen: dit kan juist intimiderend lijken. Gebruik dezelfde profielfoto voor al je online profileringen, zodat je herkenbaar en vertrouwd overkomt.

5. Wees je bewust van je taalgebruik

Let op het juiste taalgebruik, ook op het internet. Misschien zijn er tegenwoordig allerlei afkortingen waardoor je nog sneller kunt communiceren, maar zelfs op Twitter staat BRB niet erg professioneel. Wil je een goede indruk maken op opdrachtgevers, blijf dan altijd nadenken over je taalgebruik. Dit is namelijk een cruciaal onderdeel van de boodschap die je uit wilt dragen.

6. Laat weten wat een opdrachtgever aan je heeft

Laat op je profielpagina, social media, je zakelijke blog of website van je bedrijf vooral zien waar je voor staat. Zorg ervoor dat je een sterke indruk maakt en deel je kennis waar mogelijk. Zo geef je duidelijk je kennis, ervaring en kwaliteiten weer en onderscheid je jezelf van concurrenten. Opdrachtgevers weten precies waar je goed in bent en waarvoor ze een beroep op jou als ZZP’er kunnen doen.

Door een goede online indruk achter te laten zorg je niet alleen online voor meer klanten, maar raken ook offline opdrachtgevers waarmee je in gesprek gaat onder de indruk. Zet jezelf vandaag nog op de kaart door aan de slag te gaan met onze tips en onderscheid jezelf van de concurrentie.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>