7 Twitter tips voor ZZP’ers

Twitter tips voor ZZP'ers

Als ZZP’er wil je natuurlijk dat je op internet gevonden wordt en dat jouw berichten worden gelezen door Twitteraars die geïnteresseerd zijn in jouw expertise, producten of diensten, oftewel jouw doelgroep.

Maar hoe kan jij jezelf het beste op Twitter presenteren als ZZP’er; word je gevonden door de juiste mensen? Laat je zien waar jij verstand van hebt?

Hieronder vind je Twitter tips die jou als ZZPer daarbij helpen.

7 Twitter tips voor ZZP’ers

1. Twitternaam

Gebruik een naam die herkenbaar en makkelijk te onthouden is. Veel ZZP’ers werken onder hun eigen naam. Jouw voor- en achternaam is dan logischerwijs de meest herkenbare Twitternaam; makkelijk te onthouden met een persoonlijke touch. Heb je een bedrijfsnaam; dan is dat de meest logische keuze.

2. Jouw profielfoto, jouw eerste indruk

Ook hier geldt weer dat herkenbaarheid belangrijk is. Mensen willen tenslotte zien met wie ze eventueel zaken gaan doen. Zorg voor een professionele foto waarbij je er verzorgd uitziet, een open houding hebt en natuurlijk een glimlach.

Wil je meer weten hoe je een goede zakelijke profielfoto maakt? Lees dan ook het artikel ‘Checklist zakelijke profielfoto’.

3. Omslagfoto; laat zien wat je doet

Een omslagfoto geeft jou de mogelijkheid om visueel direct te laten zien wat jouw expertise is, wat je doet, oftewel wat jij voor anderen kan betekenen.

Gebruik bijvoorbeeld eigen (foto)materiaal om jouw expertise te presenteren. Een voordeel van eigen materiaal is ook dat het een authentieke, unieke en persoonlijke uitstraling heeft.

4. Twitter Bio

Jouw Twitter Bio mag maximaal uit 160 tekens bestaan. Beschrijf beknopt wat je doet en wat je voor jouw doelgroep kan betekenen. Belangrijk is dat je de trefwoorden in jouw Twitter Bio verwerkt waarop je gevonden wilt worden. Dit zorgt ervoor dat je sneller wordt gevonden door mensen die op zoek zijn naar personen met jouw expertise!

5. Tweet als een expert

Je hebt maar 140 tekens, dus houd het kernachtig!
Door kennis te delen zoals ontwikkelingen op jouw vakgebied of oplossingen te bieden voor actuele problemen, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Potentiële klanten zullen dit waarderen en jou wellicht overwegen wanneer ze een expert zoeken met jouw specialisme.

6. Jouw doelgroep als volgers

Je wilt natuurlijk dat jouw tweets worden gelezen door de juiste mensen, waaronder jouw doelgroep. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep jou gaat volgen?

Zorg dat jouw Twitteraccount altijd vermeld wordt in jouw communicatie, zoals op jouw website of onder je mail. Maar je kan ook jouw doelgroep zelf gaan volgen. Wanneer jouw Twitter profiel en jouw tweets aansluiten bij hun behoefte zal een groot percentage jou terug volgen. Op deze manier bouw je een kwalitatief netwerk.

7. Volg influencers

Volg invloedrijke personen of bedrijven uit jouw vakgebied uit binnen- en buitenland. Op deze manier blijf je eenvoudig en automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkelen en kan je deze als eerste weer delen met jouw doelgroep.

Wil je als ZZP’er het maximale uit jouw Twitter of andere social media kanalen halen, bekijk dan ook eens onze productcategorie ‘Online social media tools voor ZZP’ers’.

Wil je handige tips ontvangen om mee te ZZP'en? Schrijf je dan in voor onze maillijst en ontvang maandelijks praktische tips.


Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>